FIA Formula E, London, Foto: FIA Formula E

Beijing bliver elektrisk i weekenden

11. september 2014
se formel 1, livestream formel 1, se formel 1 gratis,

Revolutionen er nær – elbiler i motorsport bliver en realitet i denne weekend, når FIA Formula E kører sit første løb i Beijings gader. Med en stor håndfuld ex-F1-kørere i bilerne og teams som Audi Sport ABT og Andretti Racing er det ikke kun en fiks idé, men rent faktisk et seriøst tiltag som måske – måske ikke – definerer fremtiden for sporten.

Formula E-mesterskabet skal afvikles på bybaner over hele verden. Nærmest os er Berlin og London, der bliver besøgt i forsommeren 2015, og sæsonen starter altså i Kina for at fortsætte mod øst til byer som Buenos Aires (Argentina), Miami (USA) og Monaco, som er den sidste af tre europæiske løb.

Bilerne er udviklet af Spark Racing Technology i samarbejde med italienske Dallara og en lang række anerkendte konstruktører og leverandører. Som det vel kunne forventes, er en stor del af teknologien bygget og leveret af eksisterende F1-teams. Eksempelvis er det McLaren Electronic Systems, et underselskab af McLaren, der har udviklet elmotoren og en stor del af elektronikken i bilen, mens det er Williams Advanced Engineering der leverer batterier som får motoren til at yde i omegnen af 270 hestekræfter. De kan oplades fra nul til fuld styrke på kun 50 minutter.

Hewland har produceret en femtrins, sekventiel gearkasse med paddle shift – den leveres med fast udveksling af hensyn til at holde budgetterne nede. Til at holde kontrol med teknikken har FIA indgået aftale med Renault Sport, der både har erfaring med elbiler (ikke et ord om Better Place…) og motorsport på højeste niveau.

FIA Formula E, Tech, Foto: FIA Formula E

Dækkene er en drøm for enhver racerkører med et stramt budget. Michelin har udviklet et 18 tommer dæk med mønster, som kan få vejgreb på både tør og våd asfalt, ligesom det kan holde til de udfordringer, bybaner giver. Derudover kan dækket som minimum holde til en hel løbsweekend uden at blive slidt ned.

Blandt kørerne, der får elektrisk debut i Kina er Jarno Trulli, som stiller op i eget team, og Katherine Legge – den britiske racerkører, som har kørt både DTM, Indycar og ALMS. Formula E har lige siden offentliggørelsen tiltrukket en lang række store navne, og den tendens stopper nok ikke lige med det samme. Der er ingen tvivl om, at det er et plus i bogen hvis man har været blandt de første kørere i en elektrisk racerbil.

Men hvordan er det nu med elbiler og rækkevidde? Især når vi nu taler om en racerbil, der i race mode har lige omkring 200 hestekræfter og accelererer fra 0-100 på kun tre sekunder? I et løb, som forventes at vare i cirka en time?

Det ville næppe blive en publikumsvenlig disciplin, hvis løbet sluttede efter ti minutter, men rent faktisk har det været muligt at udvikle en batteripakke som garanterer 30 minutters kørsel i Race Mode. Derudover er der et tvunget pitstop, hvor der ikke praktiseres kørerskifte, men bilskifte. Jo, du læste rigtigt – hver kører har to biler til rådighed under løbet!

Når nu snakken går på det med publikum og om det er værd at se på – så lad os tage det med lyden. Elbiler siger jo ingenting. Højst en elektrisk summen. Hvem gider se på racerløb uden et lydspor bestående af V8-motorer som blæser 120 dB ud af udstødningerne?!

Da Formula E-bilerne, i modsætning til de elektriske gadebiler, vi indtil videre har set, er udstyret med en femtrins sekventiel gearkasse, bliver lydsporet – som Formula E selv betegner det – en futuristisk blanding af hvinende gearkasse, dækstøj og vindstøj… Javel ja.

Har du endnu ikke hørt en Formula E-bil køre? Det kan du i dette videoklip.

Hvis du endnu ikke sidder og krummer tæer, giver Formula E den lige en tak mere. Hvis man nogensinde har spillet Mario Kart eller andre arkadespil, kender man helt bestemt til Power Up – et midlertidigt boost, hvor bilen får flere kræfter. Folkene bag Formula E har bestemt ikke glemt de mange timer på børneværelset, så de har indført FanBoost!

Forud for hvert løb kan alle og enhver på dette link stemme på den kører, de vil give 40 hestekræfter ekstra i op til fem sekunder. Det tilføjer et helt nyt element til racerløbet.

Uanset hvad man mener om Formula E og den manglende motorlyd, FanBoost og at hver kører skal have to biler, så bliver det spændende at følge dette nye kapitel i motorsportens historie. Motorsport har altid været stedet hvor udviklingen af morgendagens bil begynder, og den udvikling er Formula E med til at arbejde videre på.

Det bliver ifølge vores oplysninger ikke muligt at følge Formula E direkte igennem TV eller live streaming. MTG Group (Viasat) ejer TV-rettighederne i Danmark, men har så vidt vides ikke intentioner om at bringe noget herfra endnu.

1 Comments

Skriv en kommentar