En ny forsøgsordning giver 17-årige adgang til vejene. Naturligvis med et par vigtige forbehold - men ordningen har dog alligevel indflydelse.

Bilforsikring til 17-årige bilister

15. august 2017
se formel 1, livestream formel 1, se formel 1 gratis,

En ny forsøgsordning giver 17-årige adgang til vejene. Naturligvis med et par vigtige forbehold – men ordningen har dog alligevel indflydelse. Blandt andet på bilforsikringen, såfremt den unge bilist laver en skade. Lad os se nærmere på, hvad det indebærer for både trafiksikkerheden og bilforsikringen.

Regler for at køre som 17-årig

Det er muligt at tage kørekort, inden man fylder 18 år. Sådan har det været forholdsvis længe, men tidligere skulle de 17-årige dog vente på deres næstkommende fødselsdag for rigtigt at få lov at køre. Sådan er det ikke i øjeblikket: Hvis visse krav overholdes, må en 17-årig nemlig gerne køre bil i offentligheden.

Det skal altid foregå sammen med en ledsager på mindst 30 år, som samtidig har mindst 10 års erfaring som bilist og med eget kørekort. Vedkommende skal desuden være i stand til at køre bilen. Det betyder f.eks., at en voksen ikke bare kan lade en 17-årig køre hjem fra en fest eller et arrangement, hvor vedkommende selv er blevet beruset.

Naturligvis skal den 17-årige bilist også have færdiggjort sit forløb hos køreskolen.

Sådan dækker bilforsikringen

Flere trafikulykker blev hurtigt frygtet efter denne forsøgsordning blev aktuel, for statistikkerne viser generelt, at uerfarne bilister står bag de fleste uheld. Af den grund er en forsikring relevant – også selvom der ikke er sket nogle synderlige udsving i statistikkerne efter indførslen af denne ordning.

Det positive er, at din almindelige bilforsikring stadig dækker – selv hvis bilisten er 17. I hvert fald hos de fleste selskaber. Det kræver dog, at loven overholdes, og at der er en ledsager med. Nogle forsikringsselskaber, som for eksempel Alka, har en ekstra selvrisiko, hvis føreren er under 26 år og der sker en skade.

Men bilens ansvarsforsikring gælder som udgangspunkt. Det betaler sig altid at læse sine betingelser igennem hos forsikringsselskabet. I enkelte tilfælde kan man købe tilvalgsdækninger, der egner sig særligt til unge bilister og til situationer som denne. Selskaberne er ikke blinde overfor lovændringer og forsøgsordninger – de tager højde for dem.

Holdninger til forsøget

Nogle undersøgelser viser, at det faktisk er en god ting at give de unge erfaring med at køre tidligt. Det er nemlig sjældent alderen, der er problemet, men nærmere tiden tilbragt på vejen.

Erfaringer fra Norge viser, at det måske ikke er en helt dum idé at sætte aldersgrænsen for kørekort ned, men det mødes med blandede meninger blandt danskerne. Næsten halvdelen synes, at det er en dårlig idé. I Tyskland har man dog nedbragt antallet af ulykker ved at forsøge med lignende initiativer. Dermed bliver det altså særdeles interessant at se, hvad resultatet er, når den tre-årige ordning slutter.

Skriv en kommentar