Den sure tilskuer: TTA vs STCC – who gives a rat’s …

2. august 2011
se formel 1, livestream formel 1, se formel 1 gratis,

Racemag lader ordet gå på omgang på redaktionen i en serie klummer, hvor vi tager fat i aktuelle som absolut uaktuelle emner. Første forsøg handler om den verserende krig i skandinavisk standardvognsracing.

—-

Mens motorsports-Danmark er gået i koma, raser en krig hinsidan. Vores svenske broderfolk, som det var meningen vi skulle køre ræs mod i 2011 og frem, skændes om hvilke biler, der skal køres med i fremtiden.

Det er naturligvis STCC (det nuværende selskab) og TTA (udbryderne Flash Engineering, Polestar Racing, Brovallen Design og WestCoast Racing), der står på hver sin side af startgridden og kaster med argumenter.

Striden gælder det kommende tekniske reglement. STCC vil køre med  NGTC, som engelske BTCC forsøger at indføre, mens du læser dette. NGTC ligner i princip de nuværende (og for dyre) S2000-biler, men deler bl.a. motor og transmission, hvilket skulle gøre det billigere at køre. TTA ønsker at køre med noget helt andet – nemlig rørrammeracere med baghjulstræk og V6-motor, hvor den eneste forskel er emblemet (reelt et klistermærke) foran på bilen og så køreren.

Her på redaktionen har vi vendt og drejet argumenterne. Uanset hvad vi kommer frem til, så slutter vi altid med, at ’tilskuerne vil bare have noget godt ræs.’ Og det behøver ikke koste spidsen. Bare se på Camaro Cup-løbene i Sverige, hvor superstjerner som Jan Magnussen kommer storgrinende ud af biler til DKK 425.000.

Men hvor ligger fascinationen i motorsport. Nogle vil sige, at det er teknologien. At det er de ypperste ingeniører, der for uhyrlige summer forsøger at finde de tusindedele af et sekund, der gør forskellen mellem at være en tiendedel fra eller hundrededele fra… Andre vil sige, at Jensen og Jönsson er pivfløjtende ligeglade med, om Volvo har udviklet et hjørne af en frontsplitter, der vil give 0,01 bedre coefficient ned ad langsiden. Og i øvrigt har brugt 3 mio. kroner i processen.

Indrømmet, der er stor fascination forbundet med reglementer a la det hedengangne Super Touring-reglement, der foreskrev 2-liters sugemotorer, lave biler på 18” og senere 19” i en skøn blanding af for-, bag- og firehjulstræk. Men ligeså fascinerende det var, ligeså fandens frustrerende må det have været at regulere det.

Det er tekniknørderne (sorry guys) versus den mere almene borger, der vil se nogle idoler give gas og nogle knap så store idoler snurre rundt og rive pladedele fra hinanden. Og et forsigtigt gæt går på, at sidstnævnte vil trække flere gennem de søvnige tælleapparater på Jydelandsringen end førstnævnte.

STCC AB, der står bag Swed… undskyld, Scandinavian Touring Car Championship, har sat sig til bords med TTA og forsøgt at finde en løsning. Men det har ikke været nogen givtig snak, for alternativet, to forskellige serier, er tæt på en realitet – og det vil alt andet lige betyde to tabere i skandinavisk racing.

Derfor: Kom nu i gang – find et kompromis, en løsning, noget, der kan sikre skandinavisk motorsport, når nu Danmark ikke længere har en kongeklasse.

Hvad synes du? Vil du se silhoutte-biler, der er helt ens inde under skallen, eller hælder du mere til mere serienære standardvogne? Kom med din kommentar herunder.

 

8 Comments

  1. Personligt kunne jeg godt tænke mig at se Super Touringcar igen ala STW. Det lød godt og gav noget godt race. Evt. kunne man jo gå tilbage til reglementet fra DTC i 2001 med peugeot 306, Nissan Primera, Citroën Xsara, Volvo s40, BMW 320 si Det gav, da i hvert fald godt race dengang mellem de 26-27 biler.

  2. Det er stærkt kritisk at vi skal til at køre med 2 serier i Skandinavien. Vi har ikke brug for dette i øjeblikket, hvor alle kræfterne burde bruges på en meget stærk serie – og så skal vi til at vågne op i DK. vi har intet der kan trække tilskuere mere. Jeg er modstander af ens biler, det gidet vi ikke at se på.

  3. Som meget andet ender det med at religion lader folk splittes og voksne mennesker strides og det er ærgerligt, da historien ikke har givet eksempler på at der i disse konflikter kan findes en entydig vinder, men kun 2 tabere. Motorsport er blandt de mest konjuktur følsomme sportsgrene og de etableret organisationer i Skandinavien forsøger forgæves at kopiere hvad der fungere i Europa (eller har fungeret..!), men glemmer at pengene og vores markedet ikke er det samme i Skandinavien og har samme størrelsesforhold og interesse hos virksomhederne, hvorfor fundamentet slet ikke er tilstede for satsninger som STCC klassen hvor ordinære racingteams, som vores eget kan dyrke deres passion for motorsport på disse økonomiske vilkår. Derfor bør man satse på en klasse der tager størst mulig hensyn til teams og publikum og giver dem det de kommer for, nemlig dramatik, vilde motorer der spyr flammer, hvinende dæk og kamp om pladserne i de sprintløb vi trods alt kun køre i Skandinavien. TTA er efter min mening på sporet af det rigtige, hvorfor Fukamuni Racing af samme årsag søgte mod Camaro Cup, da denne klasse er indenfor økonomisk rækkevidde, der giver masser af dramatik når der bliver byttet klistermærker ned af langsiden når kører som vores egen Jan Magnussen og Thed Bjørk pryder klassen med deres eminente kørsel, hvor nytilkommende fortsat kan være med på rimelige økonomiske vilkår. Uden at have for meget indsigt i hvilke kampe der måtte udspille sig i kulissen i STCC organisationen, virker det som den klassiske magtkamp imellem dem som husker hvordan det var en gang og sidder tungt på beslutningerne og hvad de opfatter som deres ret til at diktere og fortælle hvad vi som skal lokke publikum til må og ikke må og hvad det skal koste at dyrke vores passion – så min anbefaling er at lave en klasse der kan få mere end 20 teams ud at køre, hvorfor man bør satse på at lave et program der gør det endnu mere attraktivt at være et racerteam – for et cirkus uden en klovn tjener ikke penge og selvom man nogen gange føler sig som en klovn, når man skal betale for at få lov til at optræde på banerne i Danmark og Sverige. Så kunne dansk som skandinavisk motorsport komme længere, hvis man fik en klasse der ikke blot er en kopi af noget der fungere i Tyskland eller England, men noget der skal kunne fungere i Skandinavien, med en målsætning fra den organisation der skal organisere dette, om at der skal minimum 20 Teams til start, hvorfor prisen for en racerbil, som i Camaro Cup bør ligge på max 500.000 d.kr. for at dette mål med sandsynlighed kan indfries – hvis et dansk eller svensk team vil køre WTCC, BTCC eller DTM så er der intet der forhindre dem i at gøre dette, andet end de mange millioner der skal til for at realisere deres drøm, men hvorfor skal dette ødelægge eller umuliggøre vores, da problemet jo er, at der ikke længere er en elite eller kongeklasse i STCC der kan trække publikum til. Med 2 organisationer til næste år, bliver der vel max 6 biler i hver klasse og så sker der med STCC/TTA som det var ved at ske med Formel 1, da Schumacher dominret klassen og budgetterne løb løbsk, at ingen gad at se det på TV og sponsore og publikum begyndte at udeblive, som det allerede sker nu i STCC! – så tibage til rødderne og må den bedste kører og team vinde og ikke dem (eller de få der måtte være tilbage) som har det største budget – det forstår publikum alligevel ikke.

  4. Nuvel, for øjets skyld vil jeg langt foretrække de serienære biler – følger BTCC og WTCC ret tæt af samme årsag. Men bundlinjen må være at skabe en super spændende klasse med masser af kørere – og for at trække publikum til, så skal det altså ikke være svenskere alle sammen. Er det nødvendigt med rørramme bilerne for at gøre det opnåeligt for alle at deltage, så hellere det.

    Jeg var til STCC på Jyllandsringen til første løb og har endnu aldrig set så få tilskuere. Jeg holdt ikke engang i kø for at komme ud!

    Hellere kedeligt udseende biler og masser af folk end få flotte biler og ingen interesse overhovedet.

  5. Rørammebiler er ikke enbetydende med at alle skal køre med det samme karosseri – disse vil blive valgfrie og skal alene følge de CW værdier, der måtte være aftalt for klassen og som vi bedst kender det fra den amerikanske NASCAR serie. De bilImportører som måtte være interesseret i at have deres mærke og model repræsenteret i en ny klasse, ville kunne sikre dette mod at tilbyde anvendelse af deres karosseri, som vil være en replica af den model de ønsker at opstille med i glasfiber og plastik, som er prisbillig og muligt at reparere på. Så der vil fortsat være masser af genkendelsen glæde ved at komme til race og se sit eget fortrukne bilmærke kæmpe med de øvrige konkurrenter – forskellen er blot at det ikke er hyper avanceret biler, med hyper avanceret motorer, der koster spidsen af en jetjager at anskaffe og holde vedlige – så skulle man bruge andres erfaringer, burde man måske kigge over til USA og forstå den symbiose racerorganisationen her har skabt imellem publikum og racerteams og kører, som jo er ligeså meget en folkefest som det er racerløb og meget mere jordnært med burgere, bajere og barbeque (og babes !), det vil være meget sjovere at opleve som tilskuer end afspæringer, kaviar og champagne – de tider har været og vil være længe om at komme igen i dansk og svensk motorsport.

  6. Det er ind i mellem spændende at følge med i gode og spændende kampe. Og ligegyldigt om det er sport, politik eller forretning, så foregår kampene både på og udenfor banen. Det er et af livets præmisser, og det bliver der nok ikke lavet om på i fremtiden.
    Og kampen mellem TTA og STCC er jo godt igang allerede, det fremtidige forløb kenner vi dog ikke endnu.

    Jeg vil ikke gentage mig selv fra flere tidligere kommentarer her på sitet (se f.eks. http://racemag.dk/2011/06/17/stcc-udbrydere-med-solution-f-og-kers/#comment-2425 ), men jeg tror, at TTA har fat i den lange ende, og jeg er helt enig i de fleste af Søren Jensens kommentarer her.

    Dog synes jeg godt du kunne have holdt dine indlendende kommentarer om religion for dig selv – det er noget vrøvl!
    Specielt på et motorsports site.

    Dem du taler om findes alle steder, det har ikke noget med religion at gøre. Det bliver bare brugt som et argument.
    Højreorienteret eller venstreorienteret politisk extremisme, religiøs muslimsk eller kristen extremisme, eller for den sags skyld økonomisk extremisme hvor ingen midler eller metoder skyes for egen vinding, skal vi modarbejde, bekæmpe og ikke acceptere på nogen måder, og vise at der er andre og bedre veje på alle områder. Det er vi nogle der efter bedste evne forsøger at gøre hver dag.

    Og lad os så i øvrigt komme tilbage til emnet her. For der er mere mellem himmel og jord end nogen tror! Bla. en masse buldrende(racer)biler, burgere, bajere, barbeque og babes (se jeg turde godt tage tøserne med…….)

  7. Vi har nu igennem en del år set hvilken effekt, Kristensen, Magnussen, Simonsen, Bakkerud og resten af de danske motorsports stjerne har haft på fantilstrømningen både hjemme og i udlandet. Hvis vi nu, i stedet for at diskutere for eller imod de enkelte biltyper og klasser, ser på effekten af mange klasser, så vil mit regnestykke se ud som følger. Flere klasser = fleres løb = flere mulige danske stjerne = flere fans= mere mediedækning=mulig bedre økonomi. Det kan på nogle virke som en naive måde at se tingene på.
    Hvis vi vender blikket mod England så findes der et hav af klasser: Formel Ford, Formel Renault, Britisk Formel 3, Formel 3 Euro Serie, Formel 2, GP3, Super League, Renault World Series, GP2 Serien og Formel 1.
    Disse mange serier genererer et hav af løb med mulighed for at udvikle gode kørere som for en dels vedkommende ender i international motorsport med en trofast fanskare. Vi er ikke England men vi kunne godt lære noget af vore vestlige øboer.
    Et eksempel på en ny klasse som vi blandt andet så køre ved Copenhagen Classic GP var Legend Cars. Det er 5/8 skala kopier af biler fra 30erne og 40ernes USA med en 1200cc Yamaha motorcykel motor på 122 BHP. For den teknik interesserede måske ikke det første valg men som race var det fornøjelse. To ting gælder i de løb: luk øjnene og speederen i bund:-). Det var konge underholdning. Dertil til en pris hvor alle kan være med. På tilskuerpladserne hvor jeg sad, var der ingen tvivl: vi morede os.
    Jeg mener at vi skal få stablet en række serier på benene som vi som “petrolheads” kan nyde herhjemme. Nogle vil bide sig fast, andre vil falde bort men vi vil komme ind i en yderligere udvikling af dansk motorsport til gavn for fans,medier og talentudviklingen.

  8. Det her er hvad vi vil se. Nutidens biler tillader det ikke..

    http://www.youtube.com/watch?v=7hcMJHxtGvE

Skriv en kommentar