Dennis Lind mister ELMS-sæde

15. maj 2014
se formel 1, livestream formel 1, se formel 1 gratis,

Han har prøvet det før – at stå over for en motorsportssæson uden nagelfaste planer.

Den regerende DTC-mester og tidligere uofficiel verdensmester i Formel Ford mister nu sit sæde hos AF Corse i ELMS-serien.

Det danske stortalent Dennis Lind har i ellevte time mistet sit Ferrari sæde hos AF Corse forud for weekendens anden afdeling af den Europæiske Le Mans Serie, der afvikles på Imola i Italien. Efter at have vundet DTC mesterskabet sidste år og dermed tilføjet et femte mesterskab på sit CV i en alder af kun 21 år, skulle årets deltagelse i den Europæiske Le Mans Serie være udstillingsvindue mod målet som professionel racerkører og vinder af 24 timers løbet på Le Mans. Men manglende finanser har spændt ben for drømmen og den talentfulde racerkører kan blot se til, når russiske Ilya Melnikov på Imola overtager hans sæde ved siden af Mads Rasmussen.

”Jeg mangler ord” fortæller en skuffet Dennis Lind i en pressemeddelelse.

”Beslutningen blev truffet tirsdag og jeg har stadig svært ved at forstå, at jeg ikke skal køre i weekenden. Det er en kæmpe skuffelse. Jeg havde virkelig set frem til at køre på Imola, en bane vi har testet på. Og samtidig kunne vi trække på den erfaring vi havde fået fra vores første løb på Silverstone. Men det har været umuligt at skaffe de nødvendige sponsorer og det må jeg acceptere”.

I en sport, hvor det ikke kun er talentet der bringer atleten frem til den øverste elite, er kampen for at skaffe sponsorer lang og svær erkender manager Peter Hartvig. ”Det er nok svært for de fleste at forstå, at en kører med et talent som Dennis’ ikke automatisk havner hos de bedste teams og får sin løn udbetalt hver måned. I Formel Ford kæmpede Dennis hjul mod hjul med sin fætter Kevin Magnussen og Dennis endte med at vinde VM i Formel Ford. Men i denne branche er du nødsaget til at have penge med for at komme videre og få plads hos de rigtige teams, så du kan bevise dit værd. Vi har de seneste år kæmpet for at skaffe midlerne til Dennis. Vi havde fået en rigtig, rigtig god aftale til at køre den Europæiske Le Mans Serie i år, og som Ferraris fabriksteam var AF Corse det helt rigtige sted. Men til trods for mange positive tilkendegivelser fra danske virksomheder, har det ikke været muligt at få aftaler på plads med samarbejdspartnere og sponsorer og så var vi nødsaget til, at træffe den svære beslutning, da vi derfor ikke kunne opfylde vores økonomiske forpligtelser”.

Hvad der nu skal ske med Dennis Linds videre karriereforløb arbejder Peter Hartvig i disse dage hårdt på. ”Dennis fik på Silverstone vist, at han hører til i den absolutte elite. Han satte løbets hurtigste omgang og han kørte løbets hurtigste stint. Teamet har i den grad bemærket Dennis’ talent. Det vil vi selvfølgelig rigtig gerne bygge videre på og vi fortsætter søgningen efter midler, så Dennis kan få flere løb i år og dermed vise, at hans præstationer ikke kun var en enlig svale. Mulighederne hos AF Corse er ikke udtømt og vi håber at kunne få Dennis med allerede ved næste afdeling, men det afhænger af, om vi kan få nogle aftaler på plads” slutter Peter Hartvig.

På trods af den svære situation drager Dennis Lind fortsat til Imola for at bistå Mads Rasmussen med weekendens udfordringer.

5 Comments

  1. Nogle gange undres man over, hvor tåbeligt et raceteam kan bære sig ad. I stedet for en meget dygtig og professionel kører som Dennis sætter man en Russisk Nobody ind som medkører til Mads Rasmussen. Kan være han har masser af penge, men risikoen for en kostbar, smadret racer er jo overhængende. Resultater kommer der i hvert fald ikke ud af det. Og nogen hjælp til Mads Rasmussen er denne Melnikov slet ikke. Mon ikke også Rasmussen snart betakker sig for at betale flere penge for “æren” at køre for sådanne Italienske fjolser!

  2. Søren.. Træk vejret og få fakta på plads. At kalde AF Corse med Ferrari backing for tåbelige er nok at overdrive fakta en hel del, selv efter dine termer, dernæst har manden erfaring fra GT2 og 3 i Porsche 997ére med pole positions og pokaler som resultat, så chancerne for at han smadrer en racer pga. mangel for erfaring er ikke mere sandsynligt end at M. Rasmussen gør det samme ? Faktum er at Linds mangement ikke har kunnet skaffe pengene og derfor kører han ikke. Money talks and bullshit walks så simpelt er det, og hvis Rasmussen vælger at pakke kufferten pga. “italienske fjolser” så kan du måske udpege ham bare ét andet team på lignende niveau der mangler en gennemsnitlig gentleman driver ? Det er trods alt ham der får æren for de andres præstationer ??

  3. OK godt tak. Kan se nu, Russeren har både penge og talent – så tåber og fjolser er de trods alt ikke…. Men jeg undres stadig over AF kun har 2 kørere i denne bil, når de fleste andre i serien har 3 – og specielt i teamet hér var en 3. kører med talent til stor hjælp – så de kan beholde Mads og (hans penge)!

  4. Jeg forstår ikke at Formula Racing ikke bare fra start af satte Dennis Lind sammen med Jan Magnussen, så ville det mesterskab være så godt som vundet!!! 😉

  5. Svaret er ganske simpelt.. AF Corse kører overvejende med 2 piloter fordi teams i ELMS ikke kvalificerer sig til Le Mans 24H, så de har en mulighed og god tid til at udvælge de bedste talenter MED PENGE til næste års Le Mans. Formula Racing og Magnussen, med eller uden Lind, kommer aldrig til Le Mans sammen da Magnussen er kontraktligt forbundet med GM, så en overall sejr vil ikke gøre noget som helst. Magnussen er sikker på Le Mans, uanset resultat og Dennis Lind har bare ikke pengene.. Dennis skal bare se at få ringet til Manthey Racing i en helvedes fart og af den vej få gjort hoserne grønne hos Porsche igennem løb i VLN serien. Alt andet er spild af åbenlys talent, kostbar tid og penge.

Skriv en kommentar