Foto: Ib Kragh

DM-premiere på godt og ondt for Ib Kragh

11. april 2016
se formel 1, livestream formel 1, se formel 1 gratis,

Det blev til et premiereløb på godt og ondt for Ib Kragh og Freddy Pedersen, da de lørdag tog hul på første afdeling af det danske mesterskab i rally, der blev kørt nord for byen Süderbrarup, godt 30 kilometer syd for den dansk-tyske grænse.

”Sidste del af løbet gik rigtig godt for Freddy og jeg, men første del var noget hø, og det var min egen skyld, fordi jeg på den allerførste hastighedsprøve kom udenfor vejen og nedlagde et vejskilt,” siger Ib Kragh og fortsætter:
”Da vi kørte prøven igennem første gang under notekørslen, havde vi noteret passagen over en landevej som en venstre tre plus, men da en note med venstre tre normalt er et decideret sving, valgte vi ved anden gennemkørsel at ændre noten til en venstre fire med hop.”

Imidlertid blev oplevelsen en noget anden, da Ib Kragh og Freddy Pedersen ankom til stedet i deres hurtige Citroën DS3 R5.
”Da vi kom til stedet, var der virkelig et godt flow i bilen, men jeg kom for stærkt ud over det lille hop, ramte noget af det løse og kunne ikke holde bilen. Vi ramte så et vejskilt, som ødelagde bagskærmen, rykkede bagvingen af og røg ned i taget og bagklappen,” fortæller Ib Kragh om episoden, der kort tid efter medførte røg i kabinen.
”Vi var lidt bekymrede for, om der var brand i bilen, men ved målet kunne vi se, at sideruden var væk, og røgen kom, fordi inderskærmen trykkede mod dækket.”

Episoden sad i kroppen på Ib Kragh på de efterfølgende hastighedsprøver, og han valgte til anden halvdel af løbet at satse på hårdere Michelin-dæk.
”På den første hastighedsprøve kunne vi ikke få nok varme i dem og tabte syv sekunder til det hurtigste hold, men på de efterfølgende kom der varme i dem, og på den sidste hastighedsprøve kørte vi næsten lige op med Esben Hegelund, som blev bedste dansker,” siger Ib Kragh.

Slutfacit blev en fjerdeplads generelt og en slutplacering som tredjebedste danske hold.
”Det gælder bare om at komme op på hesten igen,” siger rallykøreren, ”men hesten skal først lige have ny bagklap, bagskærm og bagvinge, og så skal der lige sættes nogle klistermærker på igen.”

Skriv en kommentar