Martin Vedel Mortensen, SSC, Rudskogen. Foto: Keld O. Dohm

‘En arrogant, norsk løbsledelse’

19. september 2014
se formel 1, livestream formel 1, se formel 1 gratis,

First Stop SSC-klassen langer ud efter løbsarrangøren under sidste weekends løb på Rudskogen Motorsenter. Den danske klasse deltog i Nordisk Cup, men oplevelsen var alt andet end positiv.

Der har ellers været positive toner omkring det nordiske samarbejde, der for alvor tog fart i 2013-sæsonen. Formand for Special Saloon Car-kørerforeningen, Christian Siepmann, udtrykker sin skuffelse fra sin weekend i Norge således:

– Løbsledelsen og myndighederne på Rudskogen udviste en meget stor mangel på fleksibilitet og havde nærmest en arrogant opførsel i forbindelse med de støjproblemer flere af de danske biler havde. Samtidig var oplevelsen ude på banen, at reglerne ikke blev håndhævet, bl.a. oplevede flere at blive overhalet i gul flagzone uden konsekvenser, de hvide linjer blev overskredet uden konsekvenser, der blev rødflaget for selv småting ude på banen, protesttiden blev ikke overholdt inden præmieoverrækkelse osv.

Blandt andet blev Frederik Holm bortdømt fra weekenden på grund af støj fra hans Renault Megane Trophy-racer – trods det faktum, at han forinden var blevet godkendt. Den noget mystiske afvikling og opførsel ærgrer Siepmann, der ellers har sat stor pris på samarbejdet med de norske naboer:

– Det er enormt ærgerligt, at et fantastisk spændende og godt samarbejde mellem Norsk GT racing og danske First Stop SSC skal skæmmes af en dårlig planlægning og afvikling af løbet på Rudskogen. En afvikling, der har fået flere af de danske deltagere til at tvivle på om de ønsker at komme tilbage til Rudskogen, selvom det er en fantastisk bane at køre på.

Ifølge Christian Siepmann er kritikken udelukkende møntet på løbsledelsen og myndighederne på banen. De norske kørere er værdsatte konkurrenter hos de danske Special Saloon Car-kørere.

I øvrigt kunne Frederik Holm, trods den manglende kørsel i Norge, kalde sig for Nordisk Mester i Gruppe 1, der dog udelukkende bestod af biler fra den danske klasse. Med Christer Gisleruds tidlige exit fra Grand Prix Danmark, hvor skaderne betød at nordmanden ikke kunne stille til start på Rudskogen, betød det at Frederik Holms beskedne pointhøst var nok til at sikre mesterskabet. Nordmændene dominerede derimod Gruppe 2, hvor flere GT1-biler kørte langt hurtigere end de bedste danskere. Christian Siepmann blev bedst placerede dansker på en femteplads.

Hvor Gruppe 3 også var domineret af nordmænd, kunne Martin Vedel Mortensen til gengæld tage mesterskabet i Gruppe 1 i sikker stil foran Hans Hartmann Petersen.

First Stop SSC kører sit finaleløb på FDM Jyllandsringen den 27-28. september.

1 Comments

  1. Det er så klart synd at de danske SSC førerne ikke var helt fornøyd med helgen. De klager på tre ting, det er støy, dømming og premieutdeling. Når det gjelder støy så kan jeg ikke se at de skal ha noe å klage på. NTCC/DTC bilene kjører i Danmark med 115 db og i Norge med 100db og har ikke problem med det. Dette dreier seg om forberedelser og om man kommer med en bil som ligger i øvre skalaen i Danmark og skal ha den inn under 100db uten å ha gjort noe forarbeid så kan man ikke regne med at det bare ordner seg. De som hadde problem fikk mange forsøk både i standmåling og ute på banen så jeg kan ikke helt se at de på dette punktet ble dårlig behandlet. Dette må den enkelte ta på egen kappe som dårlig forberedelse.
    Når det gjelder protestfrist og premieutdeling så ble det gitt beskjed om at premieutdelingen var uoffisiell og gjennomført raskt slik som det blir gjort i Danmark spesielt for at våre Danske venner skal starte hjemreisen.
    På det tredje punktet skal jeg gi de helt rett i klagen. Totalt mangel på dømming og anarki på banen. Slik har det vært i veldig mange år og noe jeg jobber intenst med å forbedre. For NTCC/DTC så har jeg innført aktiv dømming og straffbane og har egne baneobservatører plassert rundt banen som igjen står i radioforbindelse med løpsleder.
    Men inntil videre så har jeg kun kontroll på dette i min klasse og har 100% forståelse for frustrasjonen på dette feltet.
    Konklusjon: Støy, ikke klag, fiks det. Premieutdeling: Ingen problem.
    Dømming: Still krav om at det skal dømmes etter dansk standar og opplegg med strafbane.
    Rune
    NTCC

Skriv en kommentar