Kartshop-header

First Stop SSC

2. september 2014
se formel 1, livestream formel 1, se formel 1 gratis,

Med ikke mindre end 43 tilmeldte biler fra Norge og Danmark i First Stop SSC var der travlhed i pitten og på banen ved Grand Prix Danmark selv om deltagerne blev fordelt i to selvstændige afdelinger. Det gav godt og jævnbyrdigt race, hvor der blev kæmpet om placeringerne alle steder i feltet til glæde for tilskuerne, men ikke mindst kørerne.

Nordmændene har en anden tilgang til valget af biler, og feltet blev derfor suppleret med Subaru Impreza, Mini Cooper,Audi Quattro, Chevrolet Corvette, Dodge Viper og flere andre spændende biler.

Rallybil eller banebil? Den er hurtig

Rallybil eller banebil? Den er hurtig

Og så blev der kørt race! Den danske gæstfrihed blev sat på prøve, da flere norske kørere mente, at de som gæster burde vinde. Peter Olsen fra Havdrup, der stillede op i sin velkendte Peugeot 308, forsøgte ellers med en hurtig start, men dommerne havde ikke helt samme opfattelse af rettidig omhu og dømte tyvstart. Den hjemvendte gæstekører, Michael Carlsen, måtte i sin flotte Peugeot RCZ arbejde for at sikre to ud af tre heatsejre i klasse 3-4, men det var heats med både skiftende vejrforhold og skiftende føringer. Heidi Frydenhaug viste mod og mandshjerte, da hun i sin Renault Clio tog opløbssvinget side om side med Arild Riise i Porsche 996 GT3 Cup.

Heidi Frydenhaug kæmpede

Heidi Frydenhaug kæmpede

Hans Hartmann Petersen havde valgt at tage overarbejde i weekenden og stillede op med sin velkendte og hurtige Honda Accord i den lille klasse. Den var måske en anelse for hurtig – i hvert fald fik Hans brugt al asfalten, inden farten var reduceret nok til at klare svinget, så han er nu leveringsdygtig i fangsand af fineste kvalitet.

En anden markant – eller man skulle måske sige svært genkendelig – skikkelse, var Per Støldal i Audi A5 TDI. Med en røgfane, som ikke stod tilbage for den danske krigsmarines røgslør ved slaget om Helgoland, var det let at følge den knaldsorte Audi rundt på banen, måske lige med undtagelse af dem, som i røgen forsøgte at overhale.

Generelt må man sige, at det var en fornøjelse at se løbene i klasse 3-4. Flot, tæt kørsel med meget få (og små) skader. Den hurtige malermester fra Århus, Anders Christensen, knækkede et forhjulsophæng, og det satte desværre en stopper for deltagelse i tredje heat. Vanevinderen Martin Vedel Mortensen måtte arbejde for sine generelle placeringer, mens Bjarne Mortensen viste en form, som måtte skyldes hans opvarmning ved deltagelse i Young Timer.

I den hurtige klasse 1-2 blev der også vendt op og ned på de vante mønstre. Nogle vil muligvis mene, at Claus Christensens problemer med Aquila’en ikke er noget nyt, men man kan ikke pege fingre af holdet for manglende kampgejst. Claus gik i køjen lørdsg nat omkring klokken 2, og da bilen var spredt ud over gulvet. Lørdag morgen klokken fire var bilen køreklar, og klokken 0830 stod vi sammen med Claus og nød en kop kaffe i et pletfrit telt, da mekanikerne med store smil mødte igen.

Et flot felt buldrer frem til start

Et flot felt buldrer frem til start

Det var et imponerende flot felt med mange tusinde sprælske hestekræfter, der rullede frem til start. Og der blev også i denne klasse kæmpet om hver meter. Som de danske kørere vidste, så kan Jyllandsringen især i hesteskoen være drilsk om morgenen. Rækken af norske biler parkeret på rad og række i sandkassen tydede på, at vore norske venner stadig havde noget at lære om banen. Det kan være at det bliver dem, som finder de smørede grin frem om fjorten dage på Rudskogen.

Fredrik Holm har brugt mange timer på sin flotte Renault Megane, og han så ikke ud til at være særlig rusten. Bilen kørte godt og Frederik viste sig at være helt på toppen, da de grå skyer over banen fik vredet vandet ud. Det er ikke verdens sjoveste opgave at køre en bil med centermotor under de forhold, så hatten af for den præstation.

Centermotor og regnvejr - det kræver sin mand

Centermotor og regnvejr – det kræver sin mand

De norske Corvetter med Rune Ydstebø og Christian Nilsen var næsten urørlige. Christian Siepmann, Mikkel O. Pedersen og Jørgen Hansen forsøgte alle forgæves at fravriste dem de forreste pladser, men det var faktisk kun Claus Christensen, som til sidste heat havde fået finjusteret de sidste ting på Aquila’en, der var i stand til at vise hele feltet baglygter.

Christer Gislerud var for en gangs skyld ikke konkurrencedygtig med sin Stealth. I søndagens første løb stødte han sammen med Michael Klostermann, som måtte trække sig ud med et punkteret forhjul og en ret modificeret front. Christer kunne fortsætte mens bilen spredte karrosseridele på banen, og det var tydeligt for enhver, at der var skader på baghjulsophænget.

Det var ikke kun en ventilskade

Det var ikke kun en ventilskade

Lørdagens regnvejr viste en flot kamp mellem Mikkel O Pedersen og Jørgen Hansen, som end ikke med sin erfaring fra rallyverdenen, kunne udplacere Mikkel. En alt for sjælden gæst i form af Hans-Henrik Pedersen havde trukket sin store Corvette GT-1 af stalden og viste den frem i ny bemaling. Bilen har en flot lyd, og vi kan kun håbe, at Hans-Henrik kan finde mere tid til køre.

Hans-Henrik Pedersens Corvette i ny krigsmaling

Hans-Henrik Pedersens Corvette i ny krigsmaling

Det var en fornøjelse at se så mange biler til start. Man kan kun håbe, at det nordiske samarbejde kan fortsætte med at præsentere motorsporten på den måde. Uanset den nuværende diskussion om kongeklassen i dansk motorsport skal være DTC eller Super Tourismo, så er min favorit altså stadig Special Saloon Car.

Skriv en kommentar