Fukamuni Racings klumme: Derfor er Sebring SEBRING

16. februar 2012
se formel 1, livestream formel 1, se formel 1 gratis,

Vel ankommet til Florida hvor vejret har været som forventet, om end skiftende med nogle få regnbyer ind imellem den længe savnet solskin i Danmark, er Fukamuni Racing nu endelig på plads på Sebring International Raceway, hvor vi ved ankomst torsdag havde fornøjelsen af at se vores kører Jan Magnussen afslutte sin flotte ALMS test for Team Corvette Racing.

Fredagens træning gav os en god fornemmelse af hvad der ventet os, da Sebring er ligeså berygtet, som den er berømt for dens ujævnheder og asfalt, eller mangel på samme, da mange glemmer at banen blev bygget under anden verdenskrig, som lufthavnsbase for de store B52 Bombefly, hvor man lagde betonplader ud, efter samme princip som Hitler bygget motorvejsnettet i Tyskland, der betyder at banen er ubarmhjertig ved bilerne, da man samtidig har sat en ære i ikke at renovere banen siden den blev bygget for at bevare dens ry og rygte!

Bilerne var sendt til USA på Michelin dæk, men da Michelin ikke kunne forsyne os med de rigtige dæk i USA, blev det besluttet at vi skulle kører på Hoosier dæk, der er et subbrand under Continential dæk i USA. Disse var først klar op over fredag middag, hvorfor fredagens første test blev på kørt de Michelin dæk vi havde med os fra Danmark, som #23 Jan M. kørte 2:10 tider på, mens #67 Martin H. viste gode takter og kørte 2:14 tider, der for Martin var nok til en top 3 placering efter formiddagens test.

Jan Magnussen foran Dennis Lind på Sebring 2012

Vores tredje dansker Dennis Lind, der kører for Memphis Racing, var meget uheldig og fik allerede på anden omgang af sin første test overdrejet motoren og ødelagt en udstødningsventil, der betød at Team Memphis Racing måtte bytte motoren over natten til lørdag, da de finske kollegaer velvilligt lod Teamet låne den ekstra motor de havde med sig, hvorfor Dennis Lind ikke fik kørt mere end 2 omgange på Sebring om fredagen.

Som det nok er typisk for vejret i Florida på denne tid af året, fik vi en kortvarig ”thunderstorm” over Sebring, hvor vandet stod ned i en lille times tid, hvorfor den tredje testsession ikke kunne gennemføres og først til den sidste test, fik vi de Hoosier dæk amerikanerne have lovet os. Hvor #23 Jan M. kørte 2:11 tider, mens #67 Martin H. kørte 2:15 tider, hvorfor dækkene ikke helt kunne leve op til kvaliteten på de Michelin dæk vi havde med os hjemmefra.

Under fredagens træning fik vi problemer med hætten til tændspolen på #23 Jan M. bil, der sad for tæt på luftfilter kassen og derfor fik gnavet så meget at hætten sprang i fatningen, hvorfor vi måtte rundt i reservedelsbutikkerne sent fredag aften, hvor man heldigvis kan handle biltilbehør helt frem til kl. 23, da lukkeloven er et ukendt begreb i USA og vi efter den 4 reservedelsbutiks besøg i Sebring, fandt en velvillig amerikaner der fik sendt reservedelen fra Orlando til Sebring, så vi kunne hente denne lørdag kl. 07.30 – det er service og det er de gode til i USA.

Lørdag startet med tidstagning og da alt var forløbet godt om fredagen, var det med spænding at vi ventet på at bilerne kom rundt i det første sving ind til opløbsstrækningen forbi pitten, da starten var givet. Men skuffelsen var stor, da bilerne kom rundt om hjørnet uden #67 Martin H., som på første omgang havde sat differentialet på bilen og var trillet af i sving 15. Skuffelsen blev dog opvejet af #23 Jan M., der som forventet fik sat pole med tiden 2:11:959 efterfulgt af Dennis Lind, der uden træning om fredagen satte næsthurtigste tid med 2:14:508. ud af de 18 startende Camaro biler.

Lørdag eftermiddag var med høj sol, og starten på løb 1 var uden #67 Martin H., som vi desværre ikke kunne nå at skifte differentialet på, da vi havde fået gnavet tænderne af på kronspidshjul og gearing i baghjultophænget helt af,  hvorfor det var op til Jan Magnussen at forsvare de danske farver sammen med Dennis Lind.

Dennis Lind fik vist at det ikke var tilfældigt at han ligesom Jan M. er uofficel verdensmester i Formel Ford, da begge biler lagde hårdt fra feltet og Jan M., som fortsat havde problemer med tændingen så motoren ikke kunne yde sit optimale ved høje omdrejninger, da vi efter løbet konstateret et brændt tændkabel, måtte kæmpe hårdt for at holde Dennis bag sig.

På anden omgang lykkedes det Dennis at passere Jan M. forbi den korte langside ved pitten og da Jan lagde sig ind bag Dennis for slipstrømmen, var det måske et brøkdel af et sekund for tidligt og ved den høje hastighed var den efterfølgende kontakt med Dennis var dette nok til at han desværre fik snurret. Heldigvis var det uden skader på bilen og Dennis kunne fortsætte, som nr. 3 efter Jari Nurminen fra Finland og fik senere sat hurtigste tid i heatet med 2:11:818 mod Jan M. næsthurtigste tid i 2:12:308 på en bil der kun kørte på 7 cylindre. Betyder dette at Dennis og Jan M. starter 1 og 2 i Heat 2 om Søndagen.

Dennis måtte senere udgå i Heat 1, med en overophedet motor og med erfaringen fra testen om fredagen valgte han at køre i pit på 10 omgang og sluttet som nr. 10 i første heat.

Ud af de 18 startende biler i Camaro Cup, kom kun 7 biler i mål på Sebring og dette var ikke fordi at der var massesammenstød, eller der blev kørt tæt, men Sebring er utrolig hård ved bilerne og 25 minutter på en bane lavet af betonplader fra 1940, var for hård ved Camaro bilerne, hvor motorene enten brændte varme, eller kørerne fik problemer med transmissions systemet, med alt fra ødelagte kardanaksler til baghjulsophæng, samt at der var en del der løb tør for benzin  mod slutningen af løbet….

Jan M. vandt med 35 sekunder til nr. 2 og på trods af en bil der ikke ydet sit bedste, fik Jan M. vist at han også er Kongen af Sebring med stabile omgangstider, der lå som perler på en snor hvorfor Fukamuni Racing kunne fejre sin første sejr i USA.

Vores mekaniker team har været fantastiske og de blev sat på en hård prøve, der bestemt ikke har været en ferie for nogen indtil nu, men den amerikanske gæstfrihed og deres begejstring for at vi er taget hele vejen til USA for at køre race i en amerikansk bil er stor og opvejer strabadserne og det er skønt at blive taget så godt imod, som vi er blevet det indtil nu på Sebring.

At Jan Magnussen er et stort navn i USA fik undertegnet at mærke, da jeg skulle forklare nogle af tilskuerne at vi havde Jan  Magnussen med i Fukamuni Racing, som kørte i bil nr. 23 – de troede ganske enkelt ikke på mig da Jan M. blandt racing fans i USA, er et stort navn fra Corvette bilerne og havde testet for Team Corvette racing i ugen på Sebring. Hvorfor jeg måtte hente ham og vise ham frem til deres store begejstring – ”he is our man” – som de siger ”over here” – hvorfor man jo pludselig forstod at Jan Magnussen er ligeså meget er amerikaner for amerikanerne, som han er dansker for os danskere….

Skriv en kommentar