Kartshop-header

Jan Magnussen efter ALMS-titel: Den bedste weekend nogensinde

22. oktober 2013
se formel 1, livestream formel 1, se formel 1 gratis,

“Jeg har svært ved at sætte ord på, hvor fantastisk jeg har dig lige nu,” lyder det fra Jan Magnussen.

Ordene falder, efter Jan Magnussen for anden gang vinder mesterskabet i ALMS, men denne gang er sejren ekstra speciel. Der er nemlig tale om den allersidste udgave af den berømte racerserie, som blev stiftet i 1999, og som til januar forvandles til United SportsCar Championship.

“Vi havde absolut intet håb om at gøre os gældende i årets mesterskab efter det katastrofale løb på Sebring i marts, hvor vi udgik med tekniske problemer og måtte starte året med nul point på kontoen. Vi gav simpelthen op og besluttede i stedet at gå mere aggressivt efter nogle sejre i løbene,” forklarer Jan Magnussen.

Denne strategi skulle imidlertid vise sig at være mere end effektiv, for med tre sejre og hele seks podieplaceringer senere førte Garcia og Magnussen kørernes mesterskab i GT-klassen op til sæsonens allersidste løb, Petit Le Mans.

“Petit Le Mans er et ekstra prestigefuldt løb med mere end 120.000 tilskuere, og eftersom kun én konkurrent (Dirk Müller, BMW, red.) havde point nok til at vippe os af pinden vidste vi, at vi ville få klø. Vi skulle slutte syver for at sikre os mesterskabet, og det lyder muligvis som en nem opgave, men der kan ske meget på 10 timer,” forklarer Jan Magnussen.

Det lange løb, som fik grønt flag lørdag klokken 17.30 dansk tid, forløb dog heller ikke uden drama, og var til allersidste omgang en nervepirrende omgang for hele Corvette-teamet — ikke mindst på grund af det svingende vejr.

“Det startede på gridden, hvor flere teams måtte ud med dækvognen og skifte fra tørre til våde dæk — eller omvendt. Da løbet endelig blev sat i gang var banen ved at tørre op, men regnen vendte tilbage et par gange gennem hele løbet, så der blev arbejdet hårdt i pitten,” forklarer Jan Magnussen.

“Vi var med helt fremme i feltet i den første halvdel af løbet, og da jeg gav bilen videre til Jordan Taylor efter mit andet stint, førte vi GT-klassen. Desværre rammer Taylor noget olie ude på banen og snurrer rundt i sjette time, og da han herefter kommer skævt ind i en gulflagsperiode, bliver vi sat tilbage med en omgang,”

“Det var lidt ærgerligt, for vi havde faktisk overskud til at dyste om sejren indtil da, men måtte herefter fokusere på at køre bilen sikkert i mål,” forklarer Jan Magnussen.

Det blev Antonio, som fik lov at køre Corvette #3 i mål — dog ikke uden at flosse nerverne på Jan Magnussen og resten af Corvette-teamet, som på skærmene i pitten kunne se spanieren blive påkørt bagfra af en Porsche på en af de allersidste omgange.

“Jeg nåede lige at tænke, at det var løgn, før han heldigvis fik kørt bilen ud fra gruset og tilbage på banen igen,” siger Jan Magnussen.

Antonio Garcia kunne køre den gule Corvette over målstregen på en sjetteplads, hvilket var nok til at sikre Garcia og Magnussen kørernes mesterskab i GT-klassen med seks point foran rivalen Dirk Müller i BMW #56 — som i øvrigt blev slået med blot 0,741 sekund af det vindende Team Falken Tire i Porsche #17.

“Det har været den bedste weekend nogensinde! Min søn Kevin vandt mesterskabet i Word Series by Renault, og jeg vandt mesterskabet i den amerikanske Le Mans-serie. Faktisk fulgte jeg Kevin på internettet før jeg selv skulle i bilen, og det var rart at få det overstået, så jeg kunne koncentrere mig om min egen præstation,” lyder det fra en rørt Jan Magnussen.

“Jeg kan slet ikke beskrive, hvor stolt jeg er af ham, og jeg ville ønske, vi kunne have fejret vores mesterskaber sammen. Men det må vente, til vi kommer hjem!”

Skriv en kommentar