Kartshop-header

DTM

Kristian Poulsen, David Heinemeier Hansson og Nicki Thiim

Nicki Thiim ser frem mod Le Mans

27. maj 2015
se formel 1, livestream formel 1, se formel 1 gratis,

Nicki Thiim har travlt i denne sæson – meget travlt. Forrige weekend blev det til en syvendeplads efter et noget besværligt Nürburgring 24H, og snart er det tid for årets andet langdistance-højdepunkt – Le Mans. Men selvom testdagen forud for Le Mans køres i den kommende weekend, så er den travle sønderjyde ikke i Frankrig, for pligterne i Porsche Carrera Cup Deutschland kalder på Lausitzring, hvor serien i den kommende weekend køres sideløbende med DTM.

Selvom han misser testdagen er han stadig meget fortrøstningsfuld i forhold til årets Le Mans:
– Jeg håber på sejr igen i år. Nu er det jo sådan, at Le Mans ikke er helt så hårdt, som det jeg lige kommer fra på Nürburgring, men det er et virkelig spændende løb, som jeg ser meget frem til at køre. Det bliver også spændende at se, hvordan det er i GTE Pro, som vi jo er rykket op i, siger Nicki Thiim og fortsætter:
– Jeg misser testdagen i år, for jeg skal til Lausitzring den weekend. Det betyder egentligt bare, at de andre (Marco Sørensen og Christoffer Nygaard, red.) får masser af kilometer, men jeg kender banen, så det skal nok gå. Jeg ved, at vi vil køre “safe” på testdagen af samme grund, for vi skal have nogle kilometer i bilen. Jeg ser det ikke som et problem, at jeg ikke får testdagen, for jeg kører stort set hver eneste weekend i forvejen, smiler Nicki Thiim.
At “The Dane Train”, som den rent danske Aston Martin også kaldes, skal køre i GTE Pro, gør blot udfordringerne på Le Mans større, mener han:
– Det bliver en kæmpe oplevelse at køre Le Mans endnu en gang, og jeg tror det bliver tæt. Konkurrencen er blevet hårdere af oprykningen, og der er masser af gode teams i GTE Pro, forklarer han.

“Le Mans er ikke hårdest”

Forrige weekends ADAC Nürburgring 24H-rennen endte med sejr til Nicki Thiims team, men desværre for danskeren var det ikke hans bil. Audi Sport Team WRTs andenbil med blandt andre Nicki Thiim ombord endte med en samlet syvendeplads efter et større uheld, der sendte bilen langt ned i rækkerne. Både før og efter uheldet var teamets nye Audi R8 LMS ellers banens hurtigste bil, men tidstabet var ikke til at hente.
For Nicki Thiim blev løbet alligevel en personlig succes, for han satte de hurtigste tider af alle, og var – bortset fra teamets tidstab – godt tilfreds med årets N24:
– For mig er det en ære at få lov at køre en bil som den nye R8. Det er et stort projekt, som vi har testet enormt meget på over vinteren, så det var fedt at få den på banen. En af mine holdkammerater havde desværre et uheldigt uheld på banen, og vi røg helt ned som nummer 66, men kæmpede os godt tilbage. Set fra mit perspektiv var det en god weekend alligevel, for jeg satte den hurtigste omgang af alle i løbet, og det var fedt at være med i N24 med den bil. Jeg glæder mig allerede til at køre den på SPA-Francorchamps.

For den tidligere N24-vinder gav årets løb dog anledning til at undre sig lidt over de, der kalder Le Mans for verdens hårdeste motorløb. Nicki Thiim er nemlig ret uenig i den betragtning, og mener absolut at et døgn i det grønne helvede er hårdere:
– Nürburgring 24 er noget helt andet end Le Mans. Jeg ved ikke lige, hvem der fandt på, at Le Mans skulle være det hårdeste løb i verden, for jeg mener helt klart, at N24 er vildere. Der er 20 forskellige bilklasser mod fire på Le Mans, hastighedsforskellene er større, banen er en større udfordring og vejret er oftest dårligere på Nürburgring.

Næste stop: DTM

Selvom løbsweekenderne lige nu er pakket med primært endurance og Porsche Carrera Cup Deutschland, så er sidstnævnte også tænkt som udstillingsvindue på vej mod målet, der er DTM. Nicki Thiim lægger da heller ikke skjul på, at ambitionen er at være fast mand i den tyske mega-serie næste år.
– Drømmen og planen for mig er DTM for Audi næste år. Det har hele tiden været planen. Der er mange ting ved DTM, der tiltaler mig. Seriens arrangører er dygtige til at lytte til fan-ønsker. Blandt andet er der jo weekender på vej med dobbelt-løb på deres opfordring. Der er altid masser af action og godt ræs, der kommer altid masser af tilskuere, og for os kørere er bilerne virkelig fede. I modsætning til tidligere, er der godt nok ikke meget andet end emblemerne og luften i kabinen tilbage fra en gade-Audi RS5, når man ser på DTM-bilen. Hele bilen er bygget op til race fra bunden af. En moderne DTM-bil er en rigtig aero-bil, og den har faktisk en smule med GT3-biler ala R8 LMS at gøre. Den kører selvfølgelig helt anderledes end en GT3-bil som R8’eren, men det har virkelig været fedt at køre tests i DTM-bilerne.

 

1 Comments

  1. To be honest: You can’t compare the 24 hours of Le Mans with the 24 hours of Nuerburgring … The tracks are completely different and also the cars which are at the start there … I think both of these races have their special atmosphere, but each on his own way … Nevertheless it would be exiting to see an Audi R8 etron or a Porsche Hybrid on the Nordschleife … :)!

Skriv en kommentar