John Nielsen DTC

Plads til 2 frontklasser i Danmark?

11. januar 2015
se formel 1, livestream formel 1, se formel 1 gratis,

Danske asfaltbane­fans render rundt med masser af knibemærker i albuerne her hen over vinterperioden 2015. Fans’ene kan næsten ikke fatte, at man i Danmark som eneste europæiske nation ­ har mulighed for at følge 2 konkurrerende rørramme­klasser med silhuet­karosserier.

Ca. 18 kørere har annonceret, at de har til hensigt at køre Danish Supertourisme Turbo (DST) i 2015, og klassen er derfor klart over Dansk Automobil Sport Unions (DASU) minimumskrav på 12 for tilladelse til opstart.

Lanceringen af Danish Supertourisme Turbo har formentlig ikke været fast bestanddel i den positive del af aftenbønnerne i DTC­organisationen (Danish Thundersport Championship). DTC har således fightet et sejt træk gennem de sidste 2 sæsoner med at få deltager­volumenet op på et fornuftigt startfelt.

Den tunede danske front­bilklasse: Danish Touringcar Championship mistede kompressionen efter 2010­sæsonen. Efterfølgende i 2011 var Jason Watt eneste danske islæt blandt de tunede standardvogne i sammensmeltningen: Scandinavian Touring Car Championship.

Indledningsvis er frygten for, at de to bilklasser skulle bortradere/nedslide hinanden ­ gjort til skamme. DTC­organisationen har således joket lidt med, at mekanikerne skal trække vejret ude af takt i pitten, fordi startfeltet bliver øget med 5-­6 biler til 2015 ­sæsonen.

Sverige blev anvendt som skræmmebillede af DTC, idet svenskerne har været gennem lidt den samme problematik. I 2010 blev V8 Thundersport­klassen en realitet i Sverige som en mere eller mindre direkte konkurrent til Swedish/Scandinavian Touring Car

Championship (STCC). Realiteterne er imidlertid nu, at V8 Thundersport er blevet giftet ind i ”STCC­familien” som supportklasse, og er dermed direkte bidragydende til entre-indtægterne i STCC.

Realiteterne i dansk asfaltbanesport er naturligt, at Danish Supertourisme Turbo spiser noget af sponsorkagen for Danish Thundersport Championship. Derfor vil/skal vi nok også se nye brands/varemærker i de to løbsserier, som i 2015 anvender motorsporten til kundepleje og promovering.

5 Comments

  1. Dessverre ikke bra journalistikk denne gangen. I Sverige ble det en splitt av STCC da noen av teamene gikk ut og startet TTA. En katastrofe for Svensk Racing som i dag er en skygge av seg selv. V8 Thunder Car har i alle år vært en suport klasse til STCC og har levd et bra liv som dette. De har aldri vært en konkurrent til hovedklassen.
    Derimot så ble det to konkurrerende hovedklasser når TTA kom på bordet og alle ble sittende på gjerdet for å se hvem som overlevde. I dag er de slått sammen igjen og publikums antallet er redusert til 20% av det det var før splitten. De har nå store problemer å få førere til serien, da ingen førere klarer å få sponsorer. De to siste sesongene har det vært 12 førere som har kjørt full sesong og Volvo har til tider hatt fem av disse bilene på banen. Så uten Volvo ville STCC ha stengt dørene som følge av denne splitten.
    Det DTC/NTCC organisasjonen påpeker er fakta fra Sverige der både STCC og TTA var bra første sesongen, men publikum forsvant og alt stupte. Nå jobber STCC med å bygge opp Rallycross for å overleve som promotor.
    Nå er det ikke et så stort problem i Danmark da selv om noen team gikk ut å startet en konkurrerende klasse så er ikke, i motsetning til i Sverige, stjernene delt opp. Og det er slik at skal du bli en stjerne så må du slå stjernene, og stjernene er hos oss.
    Rune Næss
    NTCC

  2. Nu findes der reelt ikke nogen stjerner som kører hjemme i Danmark, så den problemstilling kommer vi nok ikke til at opleve. Konkurrence er godt, og DTC har i alt for mange år undladt at gøre en indsats for at kørerne skulle føle sig velkommen og med alt respekt til tider lavet en ringe afvikling – det betaler de nu prisen for. Jeg syntes det bliver interessant at se hvordan de to klasser udvikler sig og det er kun godt de nu skal kæmpe lidt – det kommer i sidste ende teams og tilskuer til gode. Den dag sporten erkender at den brede befolkning reelt ikke interesserer sig for motorsport, så vil det hjælpe og man vil begynde at tænke i oplevelser frem for eksponering. Prøv at tage lidt Gallup tal på motorsportsinteressen, det vil være et godt kompas og sende sporten i den rigtige retning. Alt det bedste til begge klasser :O)

  3. @Hans Christian
    Er Jan Magnussen ikke en stjerne i dine øjne?? hvis ikke hvad skal der så til for at være en stjerne syndes du?

  4. Kære Alex,

    I MIN optik nej.

    Tom Kristensen og Kevin Magnussen er efter min overbevisning danske motorsportsstjerner. De er kendte af Hr. og Fru Danmark som eks. Caroline Wozniacki og det er min optik blot et af de kriterier som skal opfyldes før jeg vil kalde en person en stjerne. Der er i MIN optik ingen tvivl om, at Jan Magnussen er blandt de bedste og hurtigste køre vi nogensinde har haft i Danmark, men det er desværre ikke altid nok. Hvis økonomien skal tilbage i dansk motorsport, så skal eksponeringen øges kraftigt og dermed interessen og jeg er ikke sikker på at det sker med den nuværende kurs. Det kan også siges på en anden måde – hvis du vil have kunder (tilskuer) i butikken, så skal der vare (teams/underholdning) på hylderne. Så et godt sted at starte, er vel at få fyldt op på hylderne og det kunne blandt andet gøres ved at skrue ned for alt hvad der heder tilmeldings gebyr osv. gøre det attraktivt for teams at bakke op om DTC. Nogen vil nok hævde at det er tilfældet, men i MIN optik er det ikke korrekt og det understøttes af, at det er startet et nyt felt op som er i direkte konkurrence med DTC. Håber det besvare dit spørgsmål :O)

  5. Jeg giver Danish Supertoruisme Klassen 2 sæsoner, indtil at de kommer kravlende på knæ til DTC om at være supportklasse, så de kan få lov at køre på Jyllandsringen til GP Danmark, Yokohama finalen osv. Det giver ingen mening for dem kun at køre på Padborg, Ring Djurs osv. Indtægterne er simpelthen for lave.

    DTC derimod er virkelig på vej frem med TV aftalen og den stigende efterspørgsel. Så skal vi bare have lavet karrosseriet om 🙂

Skriv en kommentar