Audi trak sig for første gang siden SPA-Francorchamps 2015 sig sejrrigt ud af et løb i WEC, men glæden var kort hos det tyske team, der nu er blevet diskvalificeret. Det kommer efter et løb, hvor Audi kunne tage det ternede flag efter en lang og sej kamp med Porsche #2, der måtte ind til et splash ‘n dash-stop i slutningen af det seks timer lange løb.
Diskvalifikationen, der nu giver Porsche #2’s Neel Jani, Romain Dumas og Marc Lieb sejren, er af teknisk karakter. Reglementets paragraf 3.5.6 a3 foreskriver nemlig, at “front skid blocks”, der sidder under bilerne maksimalt må blive slidt 5 mm under løbet. Det er en klods, der helt som vi kender det fra Formel 1, skal sikre, at alle biler har en minimumsridehøjde.
Da Audis løbsvindende #7 blev målt, manglede der væsentligt mere materiale, og derfor er bilen blevet udelukket. Audi Sport Team Joest fik efterfølgende lov at forklare sig, men uden held.
Audi har i løbet af natten appelleret dommen.
Audi team to appeal FIA decision https://t.co/1Aoho8KWyG #WEC #6hSilverstone #LeagueofPerformance pic.twitter.com/Xn2fqpW2x9
— Audi Sport (@Audi__Sport) April 18, 2016
Udelukkelsen af Audi #7 betyder, at Porsche arver sejren, mens Toyota TS050’s debut blev en plads bedre, idet Mike Conway, Stephane Sarrazin og Kamui Kobayashi nu er noteret for andenpladsen på Silverstone. Treer blev Rebellion-AER’s R-One med Alexandre Imperiatori, Matheu Tuscher og Dominik Kraihamer.