Supertourisme, BMW

Danish Supertourisme Turbo opruster i 2016

13. oktober 2015
se formel 1, livestream formel 1, se formel 1 gratis,

Tom Pedersen går rundt på sin Padborg Park og er både glad og stolt. Han er om nogen manden bag Danish Supertourisme Turbo, og efter weekendens finale kan han se tilbage på et brag af en sæson. Det betyder, at den nye topklasse i dansk motorsport fortsætter i 2016.

I den samlede stilling over hele 2015-sæsonen vandt Michael Outzen det individuelle mesterskab foran Frederik Mortensen og Johan Jokinen. Og teammesterskabet blev vundet af JM Racing med kørerne Michael Outzen og Kevin Rossel.

“Alle har bidraget til en supergod første sæson, og med 16 biler lykkedes det at få flere med, end vi havde turdet håbe på”, siger Tom Pedersen.

Han har været meget tilfreds med det, han har set på banerne.

“Der bliver kørt et rigtig godt race, og for første gang har otte biler været under minuttet for en omgang på Padborg Park”.

Tom Pedersen glæder sig også over, at publikum er vendt tilbage til Padborg Park, der har lagt asfalt til tre afdelinger i dette års DST-serie.

“Vejgreb og bremser betyder, at det er muligt at dykke meget sent indenom i sving, og to biler kan komme rundt side om side uden at køre hinanden af. Det giver nogle spektakulære overhalinger, som begejstrer publikum”.

Michael Outzen blev en suveræn vinder og har givet noget af et pust til den nye klasse. Desværre var hverken Henrik Lundgaard eller Michel Nykjær med i alle løb, og det betød, at det ikke kom til en rivalisering om mesterskabet mellem de tre tidligere DTC-konkurrenter.

Legenden Kurt Thiim viste flere gange, at han kunne køre en hurtig omgang, men med bopæl i Luxembourg har han ikke haft mulighed for at køre lige så mange testomgange som de øvrige, og derfor har han ikke været i form til at være med helt fremme i løbene.

Mikkel Mac valgte at forlade klassen for at koncentrere sig om internationale løb, og det betød, at det var de fremadstormende Frederik Mortensen og Johan Jokinen, der blev de nærmeste udfordrere til Michael Outzen. Det er navne, som publikum nu har lært at kende.

Sæsonen blev et gennembrud for unge kørere som Frederik Nymark, Kevin Rossel og Frederik Vodder, og da Jesper Egebart overtog Mikkel Mac’s bil, viste det sig at være et godt bytte, og Egebart sluttede Supertour 2015 af med at vinde finalen på Padborg Park.

Ole Petersen kører med titlen som den mest svingende i feltet. Han er rigtig hurtig, når han er med helt fremme, mens han kan blive noget nær væk, når han triller rundt blandt de bagerste.

Jacob Kallestrup stod og manglede en supertourisme-racer og kom først med i fjerde afdeling, og han kunne derfor ikke nå at vise sit talent.

Blandt gentlemen-kørerne har Christian Siepmann været hurtigst foran Michael Bergmann og Henrik Jansen.

I alt har 23 kørere deltaget i årets supertourisme-serie, der blev afviklet med tre afdelinger på Padborg Park, to løb på Ring Djursland, ét løb på Sturup i Sverige, og så har feltet også kørt på Spa-banen i Belgien, fordi Jyllandsringen i denne sæson ikke ville åbne portene for Danish Supertourisme Turbo.

Tom Pedersen og de øvrige bag den nye topklasse går nu i gang med at forberede sæson nummer to.

“Der er virkelig noget at arbejde med, og det er en målsætning, at vi i 2016 kan præsentere 20 supertourisme-racere for publikum”.

2 Comments

  1. Der er nok mere at arbejde på end at arbejde med hvis Tom P & Co. agter at stille med 20 biler næste år.

    ..Og hvis man samtidig satser på at kunne præsentere et felt af kørere hvor mere end 60% stiller til start fra gang til gang, og når der aktuelt er så mange biler til salg, så bliver det, populært sagt, noget mere end blot en udfordring at stille med et attraktivt felt i 2016.

    En weekend med DST og Legend Car er sikkert meget underholdende, men DK´s nye topklasse/serie bliver det aldrig, for etablerede stjerner og kommende stjernefrø vil altid stræbe efter DTC fordi det er det bedste Dansk motorsport kan levere.

  2. Der er lang vej.
    Jeg har været en del af DST i 2015, og topklasse bliver det aldrig.
    Ingen tvivl, DST bilerne er røv fede, 1000 gange federe end de camaroer som kører rundt, men Padborg Park er elendig til at lave store racearrenemgenter.
    Tror skam godt at DST kan komme med 20 biler, men det bliver ikke topnavne, det bliver en god klasse, men topklasse når de aldrig.

    DTC er og bliver dansk topklasse, og det kan intet lave om på.

Skriv en kommentar