De sidste mesterskaber blev fordelt

10. november 2010
se formel 1, livestream formel 1, se formel 1 gratis,

To Danmarksmesterskaber manglede stadig en ejermand inden starten på Bygma Rally. Det ene for 4WD-bilerne blev vundet af Karl-Åge Jensen, mens Carsten Jensen (billedet) tog stikket hjem blandt Tunet National bilerne efter en større rokade i stillingen der.

Det var på forhånd Karl-Åge Jensen, som havde fat i den lange ende af 4WD-mesterskabet. Så længe han ikke faldt helt ud af bunden på resultatlisten, skulle han blot holde sig lige bag Michael Pedersen, da denne så – selv med en sejr – ikke kunne nå Karl-Åge. Christian K. Jensen var også med i spillet, men hans chance for at forsvare sit mesterskab lå i praksis i, at Karl-Åge Jensen fik massive problemer, da blot 5 point – svarende til en 9. plads – ville være nok til at holde Karl-Åge foran Christian. Selve mesterskabskampen blev derfor lidt en taktisk affære og Karl-Åge Jensens opgave blev blot lettere af, at Michael Pedersen var lidt tung ud af starthullerne om morgenen og satte 25 sekunder til i løbet af de første 3 prøver. Under anden gennemkørsel var den hvide Mitsubishi noget skarpere og midtvejs lå de to lige op ad hinanden med Karl-Åge Jensen en smule foran. Michael Pedersen holdt det høje tempo og passerede kort efter pausen Karl-Åge Jensen. Det gjorde Brian Madsen også og dermed var pointforskellen imellem de to noget større, men eftersom Christian K. Jensen førte med et solidt forspring, var det heller ikke noget problem for Karl-Åge. Et spin på prøve 10 afgjorde endegyldigt sagen. Michael Pedersen røg igen ned bag Karl-Åge Jensen og selv om de igen byttede plads på de sidste prøver fulgtes de ad i mål og Karl-Åge var mester. I kraft af sin sejr – og at Michael Pedersen kun fik en 3. plads – lykkedes det Christian K. Jensen at komme op på samme pointtal som Michael og så blev det Christian, som tog sølvet i kraft af, at han som den eneste har vundet to rallies i år. Michael Pedersen tog bronzen fulgt af Ib Kragh og Steen Johansen, som på stabil kørsel i samtlige rallies i år lige netop nappede 5. pladsen fra Steen Andersen, som udgik af Bygma Rally med en teknisk defekt.

Blandt 2-hjulstrækkerne havde Brian Madsen sikret sig mesterskabet og han stillede som bekendt op blandt 4-hjulstrækkerne til finalen. Dermed var vejen åben for Tim Svanholt, som sikrede sig mesterskabssølvet med en sikker sejr i kategorien. Tim kørte nok sit bedste rally i år og blandede sig langt oppe imellem 4-hjulstrækkerne. Pudsigt nok sloges han faktisk længe med netop Brian Madsen, men på sidste prøve kørte Tim Svanholt som en af de få uden ekstralys på bilen. Desværre blev prøven forsinket, så der var væsentligt mørkere end ventet, da feltet endelig kom igennem og der satte Tim mere til, end han havde gjort i hele resten af rallyet. Kampen om den sidste medaljeplacering var en kamp imellem en flok Citroen C2’ere. Her lå Frank Nielsen bedst til efter en sæson, hvor han har været både hurtig og stabil og det blev da også ham, som sikrede sig DM-bronze foran Jesper Bisted, der med en bedre placering end Claus Lisberg også kom foran denne i mesterskabssammenhæng.

Tunet National lignede på forhånd ikke det mest åbne mesterskab. Henning Søgaard havde en pæn føring i mesterskabet og armeret med en af kategoriens hurtigste biler lignede det et roligt løb for den regerende mester, som blot skulle holde øje med konkurrenterne og så ellers finde i mål. Men ak – ordet ‘blot’ findes ikke i rally. På rallyets anden prøve leverede Henning en voldsom afkørsel – noget han ellers sjældent giver sig af med – og selv om teamet kæmpede tappert for at få den slemt skadede Sierra humpet ind til service, så måtte de opgive ude på ruten. Dermed var mesterskabet pludselig helt åbent. Rasmus Sørensen førte efter 3 prøver kategorien og en sejr ville faktisk kunne give ham mesterskabet, blot Carsten Jensen ikke fik for mange point. Noget, som slet ikke var urealistisk, da der var mange hurtige biler på gæstevisit i kategorien til Bygma Rally. Rasmus Sørensen holdt et imponerende højt tempo og lå efter 3 prøver helt oppe som nummer 8 generelt, lige efter Michael Pedersen, men foran Brian Madsen og en stribe andre 4-hjulstrækkere. Ikke lige der, man ventede at finde en Kadett GSi, som vel er tæt på at være ældre end sin chauffør. Men på prøve 4 holdt Rasmus ind til siden og tilbragte mange minutter med at rode under motorhjelmen, inden han kunne køre videre. En knækket rotor var årsagen – et tidstab på omkring 12 minutter kostede det og dermed enhver chance i mesterskabet. Herefter lå bolden hos Carsten Jensen, som blot skulle have en 7. plads for at passere Henning Søgaard. Det klarede han så rigeligt med en 3. plads og han sikrede sig Danmarksmesterskabet efter en sæson med stabil kørsel og gode placeringer – noget som han faktisk var ene om i kategorien. Henning Søgaard holdt andenpladsen i mesterskabet, mens Kenneth Kolbe i sin barske Peugeot 205 kørte en andenplads i kategorien – og dermed bronze i mesterskabet – hjem. Som nummer 4 i mesterskabet kom Rasmus Sørensen, som dagen igennem fortsatte med at køre tider omkring nummer 10 generelt og ofte som hurtigste Tunet National bil, men med 12 tabte minutter i bagagen hjalp det ikke meget. 5. pladsen gik til Benny Pedersen, som sad over finaleløbet og i stedet var at finde blandt tilskuerne. Noget, som måske kostede ham et Danmarksmesterskab? En sejr ville have bragt ham op over Carsten Jensens pointhøst og som rallyet udviklede sig – og med det tempo Benny har kørt i denne sæson – var en sejr til ham slet ikke en umulighed. Nå, hvis og hvis – det bliver man ikke klogere af.

Sidste Danmarksmester var allerede på plads. Det var Ole Jensen i Standard National, som det meste af sæsonen har kæmpet en ensom kamp. Også i Bygma Rally var han den eneste, som scorede point i kategorien, men man må give ham, at han ikke ligger på den lade side, selv om den direkte konkurrence nærmest er ikke-eksisterende. En generel 21. plads blandt de 42 fuldførende vidner om hurtig kørsel i hans standard Renault Clio.

Det var slut på et meget spændende rally år. Der har været kæmpet usædvanligt hårdt om placeringerne i de enkelte løb i 2010 og det satte også sit præg på mesterskabskampene, som især i den store 4WD klasse involverede mange kørere. Et fælles træk for årets mesterskaber er dog, at det ikke er så ringe, at hedde Jensen. 3 ud af 4 mestre bærer dette efternavn.

Foto: Morten Alstrup

Mesterskabsstilling 4WD:
1: Karl-Åge Jensen (Peugeot 207 S2000) – 70
2: Christian K. Jensen (Peugeot 207 S2000) – 64
3: Michael Pedersen (Mitsubishi Lancer) – 64
4: Ib Kragh (Abarth Grande Punto) – 40
5: Steen Johansen (Mitsubishi Lancer) – 32

Mesterskabsstilling 2WD:
1: Brian Madsen (Peugeot 306 MAXI) – 80
2: Tim Svanholt (VW Golf) – 65
3: Frank Nielsen (Citroen C2 R2) – 59
4: Jesper Bisted (Citroen C2 R2) – 42
5: Claus Lisbjerg (Citroen C2 R2) – 38

Mesterskabsstilling Tunet National:
1: Carsten Jensen (Renault Clio) – 53
2: Henning Søgaard (Ford Sierra) – 47
3: Kenneth Kolbe (Peugeot 205) – 44
4: Rasmus Sørensen (Opel Kadett GSi) – 41
5: Benny Pedersen (Peugeot 106) – 35

Mesterskabsstilling Standard National:
1: Ole Jensen (Renault Clio) – 80
2: Jan H. Jørgensen (Renault Clio) – 15

Skriv en kommentar