Denne træningsrutine bør du fokusere på som racerkører

19. september 2018
se formel 1, livestream formel 1, se formel 1 gratis,

Som racerkører har man et fysisk krævende job, selvom man “blot” sidder bag rattet. Racerkørere er ikke kun erfarne og dygtige bilister – de er også atleter, hvor fysikken spiller en stor rolle i en fremragende præstation. Uanset hvilken sportsgren der er tale om, har en mental og fysisk stærk person en særlig fordel, når det kommer til konkurrencer. Den korrekte træningsrutine for en racerkører er særlig vigtig, da en toppræstation både kræver udholdenhed og styrke. I denne artikel kan du læse om, hvad en racerkører bør fokusere på i sin træningsrutine.

 

Full body workout

Det eksakte træningsprogram bør som udgangspunkt være individuelt og tilpasses den enkelte kørers fysik og styrke. Dog kan man stadig fortælle om en række af generelle forhold, der gælder for racerkørere. Først og fremmest bør den enkelte racerkører gennemgå et full body træningsprogram 2-3 gange om ugen, hvilket skal være kernen i træningsrutinen. Øvelserne som kan indgå i dette indebærer eksempelvis squats, pull-ups, push-ups, bænkpres osv.

 

Derudover bør racerkørere have et særligt fokus på øvelser, der styrker overkroppen, core og nakkemusklerne, da det netop er disse, som gør en person i stand til at sidde i en racerbil i mange timer af gangen uden skader. Alle øvelser bør køres i 2-4 sæt og med 6-12 gentagelser alt afhængig af den enkelt racerkører. Ved brug af disse øvelser får man gennemarbejdet samtlige store muskelgrupper i kroppen og sikres optimal præstation på racerbanen.

 

Kardio for racerkørere

Aktiviteter inden for kardio bidrager også i høj grad til en racerkørers præstationer. De fleste racerbiler har ikke aircondition og her hjælper et træningsprogram med fokus på kondition til, at køreren bedre kan håndtere varmen og luftens tilstand i bilen. Prestigefulde racerkører inkluderer kardio i deres træningsprogrammer, hvilket gøres gennem lange tidsperioder med vedvarende aktivitet og forhøjet hjerterytme. Dette hjælper ikke blot på konditionen, men sørger for at racerkøreren kan præstere bedre over lang tid. Løb og cykling er de to favoritter inden for kardiotræning.

 

Generel sundhed og balance

Udover en træningsrutine, der er hensigtsmæssige for de udfordringer som racerkørere gennemgår, er det ligesom i andre sportsgrene vigtigt at have stort fokus på den generelle sundhed. Denne indebærer et minimalt indtag af alkohol og ingen rygning, samt den korrekte sammensætning af kosten. Et kosttilskud som bcaa kan eksempelvis være fordelagtigt når man som sportsudøver gerne vil have mest muligt ud af sin træning. Bcaa aminosyrer spiller i vigtig rolle i genopbygning af musklerne efter træning.

Slutteligt har mange racerkører og generelt sportsudøvere også fokus på at træne balancen. En stærk balance og god motorik sørger for, at man kan reagere hurtigt og dermed have en fordel i pludselige situationer, hvilket er særlig vigtigt, når man sidder i en racerbil.

Skriv en kommentar