Kartshop-header

Nye forslag skal give benzinstop og hurtigere biler

15. maj 2015
se formel 1, livestream formel 1, se formel 1 gratis,

I løbet af i går, torsdag, har FIA’s F1 Strategy Group vedtaget en række ændringsforslag, der skal sikre mere dramatiske løb og hurtigere biler fra 2017. Strategigruppen består af repræsentanter fra FIA, FOM (Formula One Management) og repræsentanter fra de seks ledende teams, Ferrari, Mercedes, McLaren, Red Bull, Williams og Force India.

Dog mangler forslagene endnu at blive ratificeret af F1’s kommission og the World Motor Sport Council, men vedtages det, så kan man som fan blandt andet se frem til helt anderledes løb fremover.
Overskriften for ændringerne er nemlig, at genoptankning igen tillades i F1, hvor det ellers har været forbudt siden 2010. Genoptankning var ellers centralt for Formel 1 i mange år, men blev i 2010 droppet på grund af sikkerhed og økonomi. Dog påpeger forslaget også, at der nok er tale om genindførelse af tankningen, men samtidigt vil der være en maksimal tilladt mængde brændstof til hver bil.

Men også bilerne står for tur: FIA har nemlig bekræftet, at der arbejdes på regler, som skal gøre bilerne “5-6 sekunder” hurtigere fra 2017 – primært med baggrund i nye regler for aerodynamikken, bredere dæk og ikke mindst en lavere minimumsvægt end hidtil.

På motorsiden ventes der også at ske lidt – forslaget er i hvert fald, at reglerne fra 2017 og frem skal tillade et højere omdrejningstal og dermed mere effekt – og lyd. Dog holdes der fast i den nuværende opskrift med de turboladede V6’ere – ifølge FIA er baggrunden, at der allerede er investeret så mange midler i udviklingen, at det ville gøre sporten uattraktiv for motorfabrikanterne, hvis det pludselig blev ændret en gang mere. Det samme gælder i øvrigt eventuelle kommende fabrikanter i F1.

Det første af forslagene ventes allerede at træde i kraft fra næste sæson. Det er, at der for hvert team bliver frit valg mellem to af fire tørvejrscompounds til hvert grand prix.

Strategigruppen arbejder derudover på en række initiativer, som skal sikre Formel 1’s fremtidige virke. Herunder er beslutningen om at holde fast i det nuværende motorformat også kommet op.
Et forslag om at tillade alle teams at bruge fem motorer per bil i denne sæson – mod fire lige nu – er imidlertid blevet afvist, og derfor vil ændringerne fra gårsdagens aftale tidligst få indvirkning fra 2016-sæsonens start.

 

Skriv en kommentar