Kartshop-header
Kevin Magnussens chef Cyril Abiteboul er glad for sin danske kører

Røgslør eller realitet: Renault sænker forventningerne

se formel 1, livestream formel 1, se formel 1 gratis,

Renault, Red Bull og Toro Rosso har en ting til fælles i formel 1 i 2017: Brugen af Renaults motor.

Mens kørerne hos Toro Rosso seneste har kørt med en ældre Ferrari-motor, har Renault og Red Bull begge brugt den nyeste Renault-motor i store dele af 2016.

Resultaterne faldt som bekendt meget forskelligt ud for Ricciardo og Verstappen og Kevin Magnussen og Jolyon Palmer. Red Bull var således årets næstbedste team, mens Renault blot havde to andre teams bag sig i bunden i det samlede regnskab, Manor og Sauber, altsammen pga. Renaults dårlige chassis.

Da Renault opgraderede motoren før Canadas formel 1-grandprix kom Red Bull faktisk endnu tættere på Mercedes, så med implementeringen af et helt nyt reglement før sæsonstarten i marts, er der for alvor optimisme blandt de tre teams.

Den franske bilgigant er dog ude i noget af en nedjustering af forventningerne. Renault introducerer nemlig et helt nyt motorkoncept før sæsonstarten, som på sigt skal give de tre teams den bedste motor på gridden.

I den forbindelse siger direktør for Renault F1, Cyril Abiteboul, at det nye koncept er fundamentet for, at man om få år kan køre med om verdensmesterskabet. På kort sigt betyder implementeringen dog, at man ikke tør skrue helt op for motoren under kvalifikation og løb for at undgå problemer med holdbarhed og stabilitet.

‘Vi kommer til at fokusere mere på holdbarhed og pålidelighed. Det betyder, at man ikke kommer til at se et stort spring fremad på fart, fordi vi i første omgang vil sikre os den perfekte planform for senere på sæsonen at kunne sætte fokus på ydeevnen for de næste 3-4 år’, udtaler franskmanden til motorsport.com, der kalder de nye regler i formel 1 for en meget spændende tid for samtlige hold – og ikke kun for Renualt.

Spørgsmålet er da også, om franskmanden med vilje sænker forventningerne, så man lettere kan overraske positivt end negativt. Det får vi altsammen svar på, når det for alvor går løs sidst i marts ved årets første formel 1-grandprix i Australien.

Læg dertil at både Red Bull og Toro Rosso arbejder med rebrand af Renaults motor, hvor de selv sætter deres eget præg på motoren, så den passer optimalt til deres chassis.

Skriv en kommentar