Porsche Mobil 1 Supercup Monaco 2016 Mikkel Overgaard Pedersen (DK)

Samlerabatter – giver det højere priser eller billigere forsikringer?

se formel 1, livestream formel 1, se formel 1 gratis,

En ny test fra Forbrugerrådets Tænk Penge viser, at samlerabatter ikke nødvendigvis er en fordel for kunderne. Fænomenet, populært i brancher som forsikring og banker, samt teleselskaber, som de førende, giver nogle gange kunden det indtryk, at den rabat de får, ikke kunne være opnået, uden at man samler alle sine produkter, i dette tilfælde ens skadesforsikringer, ét sted.

Når man som forbruger med standard skadesforsikringer på bil, indbo, ulykke og hus, laver det årlige tjek på forsikringerne, bliver man ofte mødt med buskabet om, at det bedst kan betale sig at samle alle forsikringer et sted. Faktum er, at det ikke altid er sådan.

Testen som Forbrugerrådet har foretaget viser, at ud af de ni selskaber, så er der to der skiller sig ud, som ikke har samlerabatter, og det er Alka og Lærerstandens Brandforsikring. Samlet set, kan det bedst svare sig at have fire forsikringstyper hos en af disse. Men, men – det allerbedste råd man kan give er, at man undersøger markedet for pris contra dækning, og så tager op til fire forskellige selskaber.  I testen har man også inkluderet antallet af sager i Ankenævnet for Forsikring, og tilfredsfaktoren med de enkelte selskaber. Så selskaberne er i testen bedømt på mere end bare prisen.

Det er ikke set endnu, og heller ikke i testen, at ét selskab, har de bedste dækninger, på alle forsikringer. Derfor, så bør man lave et godt fodarbejde og undersøge markedet omhyggeligt, eventuelt i samarbejde med en god ven, familie, eller en uafhængig mægler, og derefter vælge sin forsikringspakke. I testen er der over 5.000 kroners forskel på den dyreste forsikringspakke, og den billigste. Lærerstandens Brandforsikring ligge på en årlig pris på 14.000 kr., og Codan på 19.000-20.000 kr. Det er jo også en slags penge at spare.

Set i forhold til den samlede tilfredshedsvurdering på forsikringerne, så er der en meget klar linie her, hvor de selskaber der tilbyder den største samlerabat, i nogle tilfælde også har en placering i bunden af de testede ni selskaber.

Forbrugerrådets Tænk Penge undersøgelse er meget omfangsrig. Det er selskaber, ni i alt, som har 80 % af markedet, og altså må siges at dominere markedet. Det giver indtrykket af forholdene i branchen. Tænk har set på pris contra dækning, kundestilfredshed, og så har man analyseret data og kvantificeret disse, så det er muligt at lave en sammenlignelig analyse. Pris tæller 36% af undersøgelsen, forsikringsdækningen 48, kundetilfredshed 8% – og til sidst, antallet af ankenævnssager, tæller 8 %.

Generelt kan man sige, at samlerabatter på forsikringer ifølge teste ikke nødvendigvis er en fordel for forbrugeren. På nogle punkter binder det forbrugeren til et selskab, og konklusionen må være, at man står mere frit, og får de bedste betingelser, når man indkøber forsikringerne individuelt.

 

Skriv en kommentar