Kartshop-header

WEC

Tom Kristensen tager verdensmesterskab

9. november 2013
se formel 1, livestream formel 1, se formel 1 gratis,

Tom Kristensen, Allan McNish og Loïc Duval kunne med en tredjeplads i 6 Hours of Shanghai sikre sig VM-titlen for kørere i FIA WEC.

Efter et – forståeligt – lettere anonymt løb for Audi R18 e-tron quattro – kunne Kristensen, McNish og Duval indtage tredjepladsen efter søsterbilen med #1 og Toyotas tilbageblevne kriger med #7.

Det havde ellers længe lignet en Toyota-triumf, da de japanske TS030 Hybrid var hurtigst i den indledende fase og snart var 1-2. Audi #1 blev ramt af punktering tidligt i løbet og røg bag #2, men da Toyotaerne blev ramt af problemer, slog Audi til.

Først var det #8, der med en sivepunktering måtte se sig indhente af  søsterbilen #7 med tre timer igen. På samme tidspunkt forsøgte Audi #1 at tage den omgang tilbage på Toyota #7, som den havde tabt tidligere med punkteringen.

Godt en time senere var der igen dækproblemer, denne gang for #7, der måtte pitte tidligere end planlagt. Klokken 8.30 ramte uheldet så #8 igen, der måtte udgå med knækket højre wishbone i ophænget. I samme sekund, som udmeldingen kom om at #8 var ude, måtte #7 lide den tort at snurre rundt bag OAK Racings gentlemen-bil, uden at den dog var skyld i uheldet.

Uheldene betød alt i alt, at en nu stabilt kørende Audi #1 listede sig op i haserne på den førende Toyota. Med lidt under en time igen pittede begge biler, og mens Toyota fik benzin, skiftede Audi #1 Fässler ud med Treluyer, nye dæk og diesel. Det overlod igen initiativet til Toyota, der dog hurtigt tog et splash-and-dash med en halv time igen. Det kunne være en genistreg, men bagdækkene på den japanske hybrid var brugte, og da Alex Wurz blev fanget bag en LMP2-racer, var det en smal sag for Treluyer at dykke inden om og udnytte muligheden.

Bag dem kørte McNish i mål en omgang efter – men til VM-titlen med en afdeling tilbage.

I LMP2 var OAK Racings #24 med Olivier Pla, Alex Brundle og danske David Heinemeier Hansson hele løbet igennem med helt fremme. Men G-Drive Racing ville det dog anderledes i deres ORECA-Nissan, der kunne nøjes med et pitstop mindre end konkurrenterne i #24 og #35 fra OAK Racing. Det betød hele forskellen, for da ‘DHH’ måtte i pit for sidste gang og overlade rattet til Olivier Pla, blev en føring på 30 sekunder vendt til et deficit på nogenlunde det samme. Dermed var det G-Drive Racing foran OAK Racing #24 og #35.

I GTE Pro var der dobbeltsejr til Aston Martin Racing med Darren Turner/Stefan Mücke i #97 foran Stanaway/Senna/Lamy i #99. AMR-kvintetten tog de første pladser foran Porsches #91 med Jörg Bergmeister og Patrick Pilét.

I GTE Am var det igen-igen en hjerteskærende affære, da danske Young Driver AMR atter måtte udgå – og igen med teknisk defekt, som det var tilfældet i Brasilien, løbet der fulgte efter det tragiske Le Mans (se separat historie om Young Driver AMR her).

I stedet blev det 8 Star Motorsports’ Ferrari, der rendte med sejren foran IMSA Performance Matmut #88 og søsterbilen fra Aston Martin Racing med #96.

Reaktioner følger.

Resultatet af 6 Hours of Shanghai 2013:

Kørere

Bil

1

LMP1

André LOTTERER, Benoit TRÉLUYER, Marcel FÄSSLER Audi R18 e-tron quattro

190

2

LMP1

Alexander WURZ, Nicolas LAPIERRE, Toyota TS030 – Hybrid

15.374

3

LMP1

Tom KRISTENSEN, Loïc DUVAL, Allan McNISH Audi R18 e-tron quattro

1 omg

4

LMP1

Andrea BELICCHI, Mathias BECHE, Nicolas PROST Lola B12/60 Coupé – Toyota

5 omg

5

LMP2

Roman RUSINOV, John MARTIN, Mike CONWAY Oreca 03 – Nissan

13 omg

6

LMP2

Olivier PLA, David HEINEMEIER HANSSON, Alex BRUNDLE Morgan – Nissan

13 omg

7

LMP2

Bertrand BAGUETTE, Ricardo GONZALEZ, Martin PLOWMAN Morgan – Nissan

13 omg

8

LMP2

Tor GRAVES, Robbie KERR, Craig DOLBY Oreca 03 – Nissan

14 omg

9

LMP2

Mark SHULZHITSKIY, Eric LUX, Björn WIRDHEIM Zytek Z11SN – Nissan

15 omg

10

LMP2

Jacques NICOLET, Keiko IHARA, David CHENG Morgan – Nissan

18 omg

11

LMP2

Thomas HOLZER, Dominik KRAIHAMER, Jan CHAROUZ Lotus T128

18 omg

12

LMGTE Pro

Darren TURNER, Stefan MÜCKE, Aston Martin Vantage V8

21 omg

13

LMGTE Pro

Pedro LAMY, Bruno SENNA, Richie STANAWAY Aston Martin Vantage V8

21 omg

14

LMGTE Pro

Jörg BERGMEISTER, Patrick PILET, Porsche 911 RSR

22 omg

15

LMGTE Pro

Gianmaria BRUNI, Giancarlo FISICHELLA, Ferrari F458 Italia

22 omg

16

LMGTE Pro

Kamui KOBAYASHI, Toni VILANDER, Ferrari F458 Italia

23 omg

17

LMGTE Pro

Marc LIEB, Richard LIETZ, Porsche 911 RSR

23 omg

18

LMGTE Am

Vicente POTOLICCHIO, Rui AGUAS, Davide RIGON Ferrari F458 Italia

24 omg

19

LMGTE Am

Raymond NARAC, Jean-Karl VERNAY, Markus PALTTALA Porsche 911 GT3 RSR

25 omg

20

LMGTE Am

Jamie CAMPBELL-WALTER, Stuart HALL, Jonathan ADAM Aston Martin Vantage V8

25 omg

21

LMGTE Am

Christian RIED, Gianluca RODA, Paolo RUBERTI Porsche 911 GT3 RSR

25 omg

22

LMGTE Am

Patrick BORNHAUSER, Julien CANAL, Fernando REES Chevrolet Corvette C6-ZR1

26 omg

23

LMGTE Am

Jack GERBER, Matt GRIFFIN, Marco CIOCI Ferrari F458 Italia

26 omg

24

LMP1

Anthony DAVIDSON, Sébastien BUEMI, Stéphane SARRAZIN Toyota TS030 – Hybrid

47 omg

25

LMGTE Am

Tracy KROHN, Niclas JÖNSSON, Maurizio MEDIANI Ferrari F458 Italia

51 omg

26

LMGTE Am

Christoffer NYGAARD, Kristian POULSEN, Nicki THIIM Aston Martin Vantage V8

90 omg

27

LMP2

Kevin WEEDA, Vitantonio LIUZZI, Christophe BOUCHUT Lotus T128

97 omg

28

LMP2

Luis PEREZ COMPANC, Nicolas MINASSIAN, Pierre KAFFER Oreca 03 – Nissan

134 omg

Skriv en kommentar