WEC

Toyota vinder WEC-finale – Audi #1 tager kørermesterskab

28. oktober 2012
se formel 1, livestream formel 1, se formel 1 gratis,

Tom Kristensen og Allan McNish kunne ikke ved egen kraft sikre sig VM i langdistance ved egen kraft. Konkurrenterne fra søsterbilen med #1 skulle ende som sekser eller værre, hvis Kristensen/McNish samtidig vandt løbet.

Sådan gik det dog ikke. Gennem de seks timer viste Toyota Hybrid Racing igen, at de pt. har overtaget over Audi. Alexander Wurz og Nicolas Lapierre vandt løbet 58 sekunder foran Audi R18 e-tron quattro #2. Da Audi #1 samtidig blev treer, var VM dermed afgjort til Le Mans-vindernes fordel.

Toyotaen startede på pole position, og den blå/hvide benzin-hybrid forblev i front under alle seks timer, der forløb relativt udramatisk i forhold til tidligere afdelinger.

Som et plaster på såret vinder Tom Kristensen/Allan McNish Michelin Green X Challenge for at være mest brændstofeffektive bil gennem hele sæsonen.

– Denne bane passede særligt godt til vores japanske konkurrenter. Tillykke til dem med sejren i løbet. Og på samme tid er jeg glad efter et godt race fra Allan, vores team og jeg. Der er to grunde til at vi ikke havde muligheden for at vinde titlen. Vores rivaler i kampen kørte også en Audi, og disse biler fejler ganske enkelt ikke. Marcel, André og Ben fortjener klart titlen med deres præstationer, siger Tom Kristensen i en pressemeddelelse.

Bedste privatteam i løbet blev Rebellion Racings #13, mens LMP2 blev vundet af ADR-Delta. Aston Martin Racing tog sejren i GTE Pro, mens Labre Competition med en fjerdeplads blandt GT-bilerne blev bedste GTE Am.

Toppen i 6 Hours of Shanghai:

1 Wurz/Lapierre (Toyota) 191 omgange
2 Kristensen/McNish (Audi R18 e-tron quattro) + 58.570s
3 Fässler/Lotterer/Tréluyer (Audi R18 e-tron quattro) + 1m 42.814s
4 Belicchi/Cheng/Primat (Lola-Toyota) – 6 omgange
5 Brabham/Chandhok/Dumbreck (HPD-Honda) – 6 omgange
6 Kane/Leventis/Watts (HPD-Honda) – 9 omgange
7 Martin/Graves/Beche (Oreca-Nissan) – 11 omgange
8 Dalziel/Potolicchio/Sarrazin (HPD-Honda) – 11 omgange
9 Lahaye/Nicolet/Pla (Morgan-Nissan) – 12 omgange
10 Kaffer/Minassian/Perez Companc (Oreca-Nissan) – 12 omgange

 

Skriv en kommentar